مدیریت پروژه چیست ؟

مدیریت پروژه

ابتدا باید بدانیم که یک پروژه چیست؟ پروژه یک تلاش موقت برای ایجاد یک محصول، خدمات یا نتیجه منحصر به فرد است.

یک پروژه موقت است و در آن زمان معینی برای شروع و پایان مشخص شده و به همین ترتیب محدوده و منابع مورد نیاز آن، تعریف شده است.

و یک پروژه منحصر به فرد است ، یعنی یک عملیات معمول نیست، بلکه یک مجموعه خاص از عملیات می باشد ، که برای انجام یک هدف منحصر به فرد طراحی شده است.

بنابراین یک تیم پروژه اغلب شامل افرادی می شود که ممکن است تا به حال با هم کار نکرده باشند و بعدا هم با یکدیگر کار نکنند زیرا گاهی اوقات تیم پروژه از سازمان های مختلف و از شرکت هایی در نقاط مختلف جغرافیایی و حتی بین المللی تشکیل شده است .

ایجاد یک نرم افزار برای بهبود فرآیند کسب و کار ، ساخت یک ساختمان یا پل، امدادرسانی پس از یک فاجعه طبیعی، گسترش فروش در یک بازار جغرافیایی جدید – همه آنها پروژه هستند.

و همه باید به طرز ماهرانه ای مدیریت شوند تا نتایج به موقع و بر اساس بودجه، دانش و درنظر گرفتن تمام نیاز های سازمان ها ، حاصل شوند.

بنابراین، مدیریت پروژه، استفاده از دانش، مهارت ها، ابزارها و تکنیک ها است تا فعالیت های پروژه ، نیازهای پروژه را برآورده سازند.

این کارها همیشه به صورت غیر رسمی انجام شده است، اما در اواسط قرن بیستم، به عنوان یک حرفه جدید معرفی شد. شرکت PMI یک کتاب راهنما به عنوان استاندارد مدیریت پروژه ( راهنمای PMBOK ) ارائه کرده و عناصر اصلی یک پروژه را به اینگونه معرفی کرده است :

مدیریت پروژه

فرآیندهای مدیریت پروژه به پنج گروه تقسیم می شوند:

فرآیند آغازین
فرآیند برنامه ریزی
فرآیند اجرایی
فرآیند نظارت و کنترل
فرآیند اختتامی

مدیریت پروژه

دانش مدیریت پروژه در ده حوزه دسته بندی می شود:

۱٫ مدیریت یکپارچگی پروژه
۲٫ مدیریت محدوده پروژه
۳٫ مدیریت زمان پروژه
۴٫ مدیریت هزینه پروژه
۵٫ مدیریت کیفیت پروژه
۶٫ مدیریت منابع انسانی پروژه
۷٫ مدیریت ارتباطات پروژه
۸٫ مدیریت ریسک پروژه
۹٫ مدیریت تدارکات پروژه
۱۰ . مدیریت ذینفعان پروژه

این مطلب را نباید از دست بدهید :  ۱۰ نکته برای موفقیت در مدیریت پروژه

مطمئنا تمام انواع مدیریت با این موارد ارتباط دارند ، اما مدیریت پروژه به صورت خاصی روی هدف، منابع و برنامه ریزی هر پروژه توجه دارد. ارزش این امر با مقایسه رشد سریع و جهانی مدیریت پروژه :

به عنوان یک ویژگی استراتژیک و شناخته شده سازمانی
به عنوان یک موضوع برای آموزش و پرورش
به عنوان یک مسیر شغلی

مشخص می گردد.

مدیریت پروژه
ابتدا باید بدانیم که یک پروژه چیست؟ پروژه یک تلاش موقت برای ایجاد یک محصول، خدمات یا نتیجه منحصر به فرد است. یک پروژه موقت است و در آن زمان معینی برای شروع و پایان مشخص شده و به همین ترتیب محدوده و منابع مورد نیاز آن، تعریف شده است. و یک پروژه منحصر به فرد است ، یعنی یک عملیات معمول نیست، بلکه یک مجموعه خاص از عملیات می باشد ، که برای انجام یک هدف منحصر به فرد طراحی شده است. بنابراین یک تیم پروژه اغلب شامل افرادی می شود که ممکن است تا به حال با هم کار نکرده باشند و بعدا هم با یکدیگر کار نکنند زیرا گاهی اوقات تیم پروژه از سازمان های مختلف و از شرکت هایی در نقاط مختلف جغرافیایی و حتی بین المللی تشکیل شده است . ایجاد یک نرم افزار برای بهبود فرآیند کسب و کار ، ساخت یک ساختمان یا پل، امدادرسانی پس از یک فاجعه طبیعی، گسترش فروش در یک بازار جغرافیایی جدید - همه آنها پروژه هستند. و همه باید به طرز ماهرانه ای مدیریت شوند تا نتایج به موقع و بر اساس بودجه، دانش و درنظر گرفتن تمام نیاز های سازمان ها ، حاصل شوند. بنابراین، مدیریت پروژه، استفاده از دانش، مهارت ها، ابزارها و تکنیک ها است تا فعالیت های پروژه ، نیازهای پروژه را برآورده سازند. این کارها همیشه به صورت غیر رسمی انجام شده است، اما در اواسط قرن بیستم، به عنوان یک حرفه جدید معرفی شد. شرکت PMI یک کتاب راهنما به عنوان استاندارد مدیریت پروژه ( راهنمای PMBOK ) ارائه کرده و عناصر اصلی یک پروژه را به اینگونه معرفی کرده است :
مدیریت پروژه
فرآیندهای مدیریت پروژه به پنج گروه تقسیم می شوند: فرآیند آغازین فرآیند برنامه ریزی فرآیند اجرایی فرآیند نظارت و کنترل فرآیند اختتامی
مدیریت پروژه
دانش مدیریت پروژه در ده حوزه دسته بندی می شود: ۱٫ مدیریت یکپارچگی پروژه ۲٫ مدیریت محدوده پروژه ۳٫ مدیریت زمان پروژه ۴٫ مدیریت هزینه پروژه ۵٫ مدیریت کیفیت پروژه ۶٫ مدیریت منابع انسانی پروژه ۷٫ مدیریت ارتباطات پروژه ۸٫ مدیریت ریسک پروژه ۹٫ مدیریت تدارکات پروژه ۱۰ . مدیریت ذینفعان پروژه مطمئنا تمام انواع مدیریت با این موارد ارتباط دارند ، اما مدیریت پروژه به صورت خاصی روی هدف، منابع و برنامه ریزی هر پروژه توجه دارد. ارزش این امر با مقایسه رشد سریع و جهانی مدیریت پروژه : به عنوان یک ویژگی استراتژیک و شناخته شده سازمانی به عنوان یک موضوع برای آموزش و پرورش به عنوان یک مسیر شغلی مشخص می گردد.

محمد شکری

محمد شکری هستم، مدیر سایت عمران مبین، من در رشته مهندسی عمران تحصیل کردم و در گرایش مدیریت ساخت ادامه تحصیل دادم و الان به طور تخصصی در زمینه تحلیل و طراحی ساختمان و مدیریت ساخت فعالیت میکنم. خوشحالم که توانستیم با تشکیل گروه عمران مبین خدمتی به شما عزیزان ارائه کرده باشیم.

نمایش تمام نوشته ها
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *